In 2012 kwam
vanwege gebrek aan sponsoren en dus geldgebrek het bestaan de Ronde van het
Baskenland al in het geding. Uiteindelijk ging de Ronde door, maar werd ze
drastisch ingekort. Het bleek de eerste lichte knauw voor het wielrennen in het
Baskenland. De grote klap kwam pas in het najaar van 2013, toen bekend werd dat
Euskaltel – Euskadi na negentien jaar trouwe dienst uit het wielerpeloton verdwijnt.
De soldij voor de soldaten van het Oranje Leger, viel niet meer op te hoesten. Waar
gaan ze verder?
Het zat er al een tijdje aan te komen, al een drietal
jaren was de UCI World Tour status van de ploeg in het geding. Door van de
eigen filosofie - het aantrekken en opleiden van enkel Baskische
en Navareense renners – af te wijken en enkele overschatte renners als Ioannis Tamouridis en
Robert Vrecer (die verrassend genoeg nog het bergklassement in de Ronde van
Zwitserland won) aan te trekken wist de ploegleiding het bestaan van de
ploeg nog wat langer te rekken. Uiteindelijk was het toch niet genoeg om de ploeg langer in leven te houden, en het grote geldgebrek deed de ploeg de das om. Er kwam nog even een glimpje zonlicht door de donkere wolken met de eventuele overname van Formule 1 coureur Fernando Alonso, maar dat plan werd al snel weer van tafel geveegd toen de onderhandelingen moeizaam verliepen. De voormalig wereldkampioen keert volgend jaar terug met zijn plannen voor een wielerploeg. Voor Euskaltel is er geen volgend jaar. De eventuele overname bleek de laatste stuiptrekking van
de ploeg die opvallend genoeg in haar negentienjarig bestaan nooit de Vuelta wist te
winnen.
De werkzoekenden, gaat het nog lukken?
Euskaltel begon het seizoen met 29 renners, waarvan de Marokkaan
Tarik Chaoufi (nog zo’n miskoop) op de helft van het seizoen al afhaakte. Van de
andere 28, besloten er al drie hun carrière te beëindigen. Mikel Asterloza (34)
zal daarvan zijn geld inmiddels wel verdiend hebben, en voor de 39-jarige
Duitser André Schulze(miskoop nummer vier!) leek het toch al hoog tijd voor een
pensioen, maar voor Adrian Saez (27) die geen ploeg kon vinden, is het puur een
kwestie van uitkijken naar een nieuwe baan. Saez is de eerste renner die tot
deze conclusie kwam en het valt niet uit te sluiten dat enkele van de tien
andere renners die nog geen ploeg hebben voor volgend seizoen zijn voorbeeld zullen
volgen. Ex-kopman Samuel Sanchez zal nog wel een nieuwe werkgever kunnen
vinden, maar welke ploeg is nog geïnteresseerd in een Garcia Ambroa (25), of een
Jon Aberasturi (24)? Van de andere renners zijn er vier de 30 jaar al ruim gepasseerd
- Egoi Martinez, Gorka Verdugo, Ruben Pérez en Steffen Radochla (en dat is
flutaankoop nummer vijf) - en de grote vraag is: Is het nog wel rendabel om deze trouwe honden aan je
ploeg te binden? Voor Serebryakov (26) zal voorlopig geen ploeg komen, gezien
zijn dopingschorsing. De laatste twee renners met een onzekere toekomst zijn
Jorge Azanza (31) en Miguel Minguez (25). Beide renners rijden al een aantal jaar vrij anoniem
door het peloton, is er nog wel een baan binnen de wielrennerij voor hen
weggelegd?
Stapje terug, of hogerop?
De renners die vrijwel meteen een ploeg vonden, zijn natuurlijk
de talentvolle broertjes Izagirre en rasklimmer Igor Anton, die hun redder
vonden in Movistar, dat ook gelijk Juan Jose Lobato aantrok. Mikel Nieve, gespecialiseerd
in het winnen van koninginnenritten, gaat de trein van Sky versterken en het
talent van Mikel Landa leverde hem een plekje op in de selectie van Astana voor
volgend seizoen. Fransman Romain Sicard gaat weer in eigen land rijden en
verdedigt komend seizoen de kleuren van Europcar. Het restant van het Oranje Leger,
zet in ieder geval een stap en in sommige gevallen zelfs een flinke sprong
terug. Zo gaat Robert Vrecer terug naar Oostenrijk om zijn oud-ploeggenoten van Team
Voralberg weer te begroeten, gaat Tamouridis terug naar het Griekse SP Tableware en
gaat stoomtrein Juan José Oroz met zijn vriend Pablo Urtasun voor het Chileense
PinoRoad rijden. Verder zien we Garikoitz Bravo vergezeld door de Portugees
Ricardo Mestre naar Efapel gaan, vertrekt Jure Kocjan (nummer zes!) naar Team
Smartshop en gaat de 23-jarige Pello Bilbao naar Caja – Rural. Allemaal leuke
avonturen, maar het zal niet zijn wat ze vooraf in gedachten hebben gehad voor
hun wielercarrières. Horen we ooit nog iets van deze renners? In ieder geval zullen
we ze – op die paar huurlingen na dan - altijd blijven herinneren als Baskische
en Navareense soldaten van het Oranje Leger. Euskaltel, vaarwel!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten